Doktorsjouren Nordic AB

Camilla Leahlander heter en av initiativtagarna bakom Doktorsjouren. Hon har lång erfarenhet från branschen, men fick tidigt idén att vårdbemanning går att göra bättre. Året var 2016 och med hjälp av några kollegor satte Camilla igång med ambitionen att förändra vårdbemanningsbranschen i Sverige.

Det viktigaste för Camilla och hennes kollegor var att hitta en balans för kostnad och kvalité för att ge de bästa förutsättningarna för bemanningsarbetet. Camilla är väl medveten om diskussionen som finns  kring vårdbemanning, hur debatten ofta blir ensidig och onyanserad så det har alltid legat henne varmt om hjärtat att försöka skapa en verksamhet som hjälper samhället och gynnar alla.

Därför har vi på Doktorsjouren valt att investera en betydande del av vår vinst för att kunna åstadkomma förbättringar på lång sikt. Men mer om det projektet senare.


 

Vårdbemanning med kvalitet

Vi har förstått att för att få kvalité i sitt arbete måste man gå den extra kilometern. Därför är vi extra noga när vi kvalitetssäkrar läkare. Vi använder det som är praxis i branschen vad gäller bemanning, det vill säga grundläggande bakgrundskontroller och att ringa referenser. Men eftersom kvalité är vår ledstjärna har vi valt att lägga till fler steg i vår kvalitetssäkring:

  • vi är transparenta med den information vi får

  • vi gör en egen kompetensprofil på läkarna och sjuksköterskorna

  • denna profil skickar vi sedan till vårdgivarna.

Denna transparens är en viktig del och ett bidrag för utvecklingen av  bemanningsbranschen.

Med detta arbetssätt kan vi sortera och välja de läkare som vi vill arbeta med, samt att hjälpa verksamheterna genom att göra det vi vet är viktigt för dem. Vår ambition att ha hög kvalité i alla steg får oss att göra vårt absolut bästa. Om det längs vägen kommer en återkoppling där antingen läkaren eller verksamheten inte är nöjda försöker vi alltid hitta en lösning.

Detta beror på att vi på Doktorsjouren har ett långsiktigt perspektiv. Se oss mer som maratonlöpare än kortdistansare, så förstår du hur vi resonerar.

Den här inställningen grundar sig på vår vision: att det går att få tillgång till kompetent vårdpersonal för en rimlig kostnad med kontinuitet. För patienterna ute i landet innebär detta att alla får rätt till en vård som står för jämlikhet, värdighet och professionalism, oavsett var de bor.

 

Personlig vårdbemanning

En sådan vision ställer naturligtvis höga krav på personalen. Camilla menar att hon är otroligt tacksam för att få jobba med alla på Doktorsjouren. Tillsammans har man lyckats bygga upp företagets främsta styrka, vilket är den personliga kontakten med konsulterna. Här månar vi och tar hand om varandra.

”Det är personalen som gör företaget”, poängterar Camilla.

Vi på Doktorsjouren kommer fortsätta bygga på vår vision, utifrån ambitionen att jobba för kvalité i alla led, att ha en nära, personlig kontakt med alla våra konsulter och de ute på verksamheterna, samt att måna om vår personal.

Vi är övertygade om att det är nyckeln till framtiden.

/Rickard Eklund

Relaterade Artiklar