Doktorsjouren Nordic AB

 

Camilla S

 

Det är mitt i veckan, en vanlig onsdag, och trots att Camilla har fullt upp med sitt löpande ekonomiarbete går hon med på att intervjuas av mig. Vi sätter oss i ett konferensrum på kontoret och hon berättar att hon började på Doktorsjouren 2016 då företaget startade. 

Medan Camilla berättar förstår jag varför hon är så bra på sitt jobb, hon är rättfram, koncentrerad och verkar orädd, men för att få veta mer jobbar jag bakåt och frågar vad hon gjorde före Doktorsjouren.

Camilla arbetade bland annat som betalningshandläggare på ett inkassobolag, men hon trivdes inte och vidareutbildade sig inom ekonomi. Det var många år sedan. Nu har hon jobbat med ekonomi sedan 2008, bland annat på Urban Deli.

Men det var först i och med Doktorsjouren, som hon fick sköta alla aspekter av ett företags ekonomi. Tidigare hade hon ansvar över bara en liten del av det stora hela, men här sköter hon allt, berättar hon.

Det syns verkligen att hon har kul, för det är som hon säger:

”Här har jag varit med från start och fått sätta rutinerna och hur jag vill att det ska se ut.”

Här har hon varit med och byggt upp sin egen tjänst, men först i början jobbade hon mycket med bemanning. Då var det 10% ekonomi och 90% bemanning som konsultchef för gynekologer och radiologer. ” det har varit otroligt nyttigt för min roll idag att ha koll på hela bemanningsprocessen”

Ekonomi för hela slanten

Idag är det 100% ekonomi som gäller för Camilla. Det var också tanken från början, men trots allt jobbar hon en del med bemanning med de läkare hon har haft sedan start. Jag läser mellan raderna och misstänker det beror på att hon har för bra kontakt med dem för att vilja släppa dem. Det här är också en av anledningarna till att kontorstiderna måndag till fredag inte räcker till. Camilla slår ibland upp datorn hemma på kvällstid i veckorna eller på helgerna om det behövs.

Camilla pratar om toppar och dalar i jobbet. Ebb och flod. Vissa tider på månaden, före den 25:e, är det alltid mycket att göra. Då ska både den ordinarie personalen och alla konsulter ha lön. Hon menar att vissa veckor är det väldigt mycket att göra. Men Camilla klagar inte. Hon poängterar:

”Jag stormtrivs här.”

Medan hon pratar slår det mig hur nöjd, glad och inspirerad hon är. Camilla fortsätter berätta hur toppen det är att ha varit på ett företag från start och följt dess utveckling.

”… att vara i ett bolag som man kan stå bakom och känna att vi försöker göra förbättringar för vården. Det tycker jag är superviktigt.”

Vi pratar mer om det som är viktigt på ett företag. Camilla berättar att det är ett väldigt trevligt gäng som jobbar på Doktorsjouren.

”Det är kul att komma hit. Eftersom man tycker om alla som är här vill man vara här mycket. Och tack vare att man tycker det, så tror jag att även arbetsuppgifter som ibland kan kännas tråkiga vägs upp av att det är så trevligt att vara här.”

Hon avslöjar att sedan hon började på Doktorsjouren har hon aldrig söndagsnoja, vilket hon haft på andra ställen hon har arbetat på tidigare.

Doktorsjouren är ett stort lyft

Jag frågar om Camilla har växt som person sedan hon började på Doktorsjouren och hon svarar utan att tveka:

”Sjukt mycket.”

Hon lutar sig fram på stolen och berättar att här blir hon ständigt utmanad och får ta beslut på saker som hon tidigare aldrig hade trott att hon skulle ta beslut på. Dessutom får hon sätta upp egna rutiner och arbetsprocesser, vilket sporrar och inspirerar henne. Jag frågar om hon drivs på av utmaningar, och det gör hon. Hon räds dem inte. Tvärtom. Till exempel så håller hon på att försöka hitta förenklande processer i sitt arbete, så att hon kan plocka fram siffror lätt, när och om det efterfrågas.

”På det sättet jag kommer behöva göra det nu har jag inte gjort tidigare.”

Hon pratar om hur hon försöker hitta nya vägar till enkelhet och klarhet i sitt arbete.

”Man måste tänka efter, vrida och vända på allt.”

Jag förstår vad hon menar och frågar för att undvika att anta någonting: Jodå absolut, blir svaret, jobbet på Doktorsjouren har varit ett stort lyft för henne.

När vi avslutat samtalet och Camilla återvänt till sitt kontor, förstår jag till fullo det jag tänkte på i början av intervjun, varför hon är så bra på sitt jobb. Camilla har vuxit med sina uppgifter, lärt sig allt hon behöver veta och fortsätter att utmana sig själv fortfarande. Till den grad att jobbet som Doktorsjourens ekonomiansvariga nu klär henne perfekt.

 

/Rickard Eklund

Relaterade Artiklar